EndNote Bilgi ve Kurulumu
|
|
EndNote Nedir?
Dünya çapında akademik enstitülerde ve araştırma kurumlarında yaygın olarak kullanılan; akademik personel, öğrenciler ve araştırmacıların makale, tez vb. çalışmalarının yazım aşamasında baştan sona yardım amacıyla tasarlanmış web tabanlı bir hizmet olan bibliyografya programıdır.
EndNote; makale, tez vb. yazım aşamasında kendi bilgi veri tabanlarınızı oluşturmanıza, bibliyografik bilgilerinizi (örneğin kitaplar, dergiler, kataloglar, görsel veriler vb.) saklamanıza, yönetmenize ve verilerinizi bulmada kullanabileceğiniz özel bir veritabanı uygulamasıdır.
EndNote Yazılımı ile Yapabilecekleriniz:
Kurulumu Hakkında:
Kütüphane web sitemizde, veri tabanları sayfasında yer alan "EndNote X7 Windows" ya da "EndNote X7 (Macintosh)" başlıklarından sizin için uygun olan başlığı seçebilir ve zip dosyasını bilgisayarınıza indirerek, kurulum işlemini gerçekleştirebilirsiniz. Kurulum işlemini KAMPÜS içinden gerçekleştirmeniz gerekmektedir. Kurulumu gerçekleştirirken, ENX7Inst.msi isimli kurulum dosyası ile birlikte lisans dosyasını (License.dat) da muhakkak zip dosyasından dışarı aktarmanız ve kurulum aşamasında lisans anlaşmasını kabul ettiğinize dair kutucuğu işaretlemeniz gerekmektedir...
EndNote’u bilgisayarınıza kurduktan sonra; bilgisayarınızı yeniden başlatmanız gerektiğine dair bir uyarı alacaksınız ve bilgisayarı yeniden başlatmanızın ardından "Başlat" menüsünden, Tüm Programlar başlığı altından "EndNote"a ulaşabileceksiniz. EndNote'u açtığınızda eğer önceden var olan bir EndNote dosyanız var ise "Open an Existing Library"nin yan tarafında bulunan görsele tıklayarak kendi kütüphanenizi açabilir eğer yok ise "Create a New Library"nin yan tarafında bulunan görsele tıklayarak dosya oluşturabilirsiniz.
Dosya ismi "My EndNote Library" olarak gelecektir, "Kaydet" butonuna basmak suretiyle belgelerim altında dosyayı oluşturabilirsiniz. Dosyayı oluşturmanızın ardından EndNote'da kendi kütüphanenizi oluşturmaya başlayabileceksiniz.
EndNote Kütüphaneniz:
My EndNote Library'i açtığınızda ekran görüntüsü aşağıdaki şekilde görüldüğü gibi olacaktır.
"Online Search Mode (Temporary Library)" ya da "Integrated Library & Online Search Mode" seçeneklerinden birini seçerek kaynak taramasına başlayabilirsiniz. "Online Search Mode" seçili olduğunda yaptığınız tarama sonuçları görülebilecek ancak kütüphanenize kaydedilmeyecektir. Ancak "Integrated Library & Online Search Mode" seçili olduğunda yapmış olduğunuz tarama sonuçları Unfiled dosyasının altına otomatik olarak eklenecektir.
Arama yapmak istediğiniz veri tabanı eğer "Online Search" başlığı altında yer alıyorsa, ilgili veri tabanını seçerek aşağıdaki şekilde de görüldüğü üzere, arama işleminizi kriterlerinizi belirleyerek gerçekleştirebilirsiniz.
Eğer listede bulunmayan bir veri tabanında arama yapmak istiyorsanız veri tabanları altında yer alan “more..” seçeneği ya da menülerden “Tools / Online Search” komutunu kullanarak; açılacak olan “Choose a Connection” ekranından arama yapmak istediğiniz veri tabanını seçebilirsiniz. Sonrasında; veri tabanı ile bağlantı kurulur ve “Tab Paneli’nde yer alan “Search” tabı otomatik olarak aktif duruma gelir. “Search” tabı aktif hale geldikten sonra arama kriterlerinizi girerek arama işlemini gerçekleştirebilirsiniz. Arama yapılırken; başlık, yazar, yıl, anahtar kelime, özet vb seçebilir, "and or not" bağlaçlarını kullanabilirsiniz.
Kütüphane penceresinde bir referans kaydının üzerine çift tıklayarak referans detaylarının görüntülendiği “Referans Penceresine” erişebilirsiniz.
Bir yayına ait açılan "Reference" penceresinde referansa ait alan bilgiler üzerinde düzenleme yapmanız mümkün.
Online veri tabanları aracılığı ile ulaşamadığınız kayıtlar için “References” altındaki “New References“ kısmından referans kaydını manuel olarak oluşturabilirsiniz.
Referans kaydını manuel olarak oluşturmak için aşağıdaki şekilde de görüleceği üzere referans tipini seçebilir, sonrasında ilgili başlığın altına bilgileri yazabilirsiniz.
Online Veri Tabanlarından Bibliyografik Veri Aktarma İşlemi:
Online veri tabanlarında yaptığınız tarama sonucunda gelen kayıtları EndNote kütüphanenize aktarmak istediğinizde, ilgili veri tabanında bulunan "Export" butonunu kullanabilirsiniz. Tek bir kaydı seçerek veya kaydın içindeyken EndNote kütüphanenize aktarabileceğiniz gibi, birden fazla kaydı seçerek de seçili tüm kayıtları aynı anda EndNote kütüphanenize aktarabilirsiniz.
Export ederken EndNote'u seçmeniz ve "Export" butonuna basmanızın ardından açılacak kutucukta "Birlikte aç"ın işaretli olması yeterlidir.
Aktarılmış tüm kayıtlar EndNote'da "Imported References" altında görünecektir.
EndNote ve Google Akademik (Scholar) Kullanımı:
Google Akademik (Google Scholar)’de yapmış olduğunuz arama sonuçlarını EndNote kütüphanenize aktarmak için Google Scholar sayfasının üst bölümünde yer alan "Ayarlar" sekmesine tıkladıktan sonra gelen sayfada, "Kaynakça Yöneticisi"ni “Alıntıları EndNote konumuna aktarma bağlantılarını gösterin” şeklinde ayarlamanız yeterli olacaktır.
Gerekli ayarlamalar yapıldıktan sonra Google Scholar aracılığı ile yapılan tarama sonuçlarının hemen altında bulunan “EndNote konumuna aktar” linkine tıklamanızın ardından açılacak olan pencereden ekleyebilirsiniz.
EndNote ile EBSCO Veri Tabanlarının Kullanımı:
EBSCO veri tabanlarının EndNote programı içerisinden taranabilmesi için aşağıdaki linklerde yer alan bağlantı dosyalarının (Z39.50) kullanılması gerekmektedir.
1. Bağlantı dosyalarını bilgisayarınıza kaydedin.
(ebsco veri tabanları için: endnote_ebsco_iyte.zip)
2. zip dosyasını açın (“extract here” veya “buraya çıkart” seçeneği ile)
3. “iyte_ebsco” klasörü içerisindeki bağlantı dosyalarını EndNote’un “Connections” klasörüne kopyalayın;
C:\Program Files\EndNote X7\Connections (windows XP, Vista, 7, 32bit kullanan kullanıcılar)
C:\Program Files (x86)\EndNote X7\Connections (windows 7, 64bit kullanan kullanıcılar)
4. EndNote programını çalıştırın.
5. “My Library” alanından “Online Search” grubunun altında yer alan “more...” seçeneğine tıklayın.
Veri tabanı bağlantı seçim ekranında (Choose A Connection) “Find by” butonuna tıklayın ve listeden “EBSCO Iyte”i seçin. Üniversitemizin üye olduğu EBSCO veri tabanları listelenecektir.
6. Arama yapmak istediğiniz veri tabanını seçerek arama işleminizi gerçekleştirebilirsiniz.
Gruplar Oluşturma:
EndNote kütüphanenizi alt gruplara ayırarak, daha kolay yönetebilir ve aradığınız kayıtlara çok daha kolay erişebilirsiniz. EndNote kütüphanenizde bulunan sonuçlardan ilgili olanlar için farklı gruplar oluşturmak için “Groups/Create Group Set” seçeneği ya da “Groups Paneli”nden sağ tuş menüsünden “Create Group Set” seçeneğini kullanabilirsiniz.
Temporary Groups (Geçici gruplar), Custom Groups (Kişisel Gruplar), Smart Groups (Akıllı Gruplar), Combination Groups (Kombinasyon Grupları) oluşturulabilir.
“Cite While You Write” Özelliği:
“Cite While You Write” özelliği ile Microsoft Word ile kolay, hızlı ve hatasız bir şekilde atıflar gerçekleştirebilirsiniz. Ayrıca siz referans, şekil ve tablolara atıflarınızı gerçekleştirirken referans, şekil ve tablo listeleriniz otomatik olarak oluşturulacaktır. “Cite While You Write” biçimlendirme komutlarına ve EndNote referanslarına erişmek için Word’deki Tools menüsünden “EndNote” alt menüsünü, Word'de ise EndNote tabını kullanabilirsiniz. Atıf, makalenizde yer alan bibliyografyadaki (kaynakçadaki) referansa atfen verilen kısa bibliyografik bilgidir. Atıf, parantez içinde bibliyografya numarası ya da yazar adı ve yılı şeklinde bilgiler içermektedir. EndNote’un “Cite While You Write” özelliği ile Word’de makalenizi yazarken, belirleyeceğiniz biçimlerde atıflar yapma ve referans listeleri oluşturma gibi birçok özellik içermektedir. Ayrıca bütün bu EndNote özelliklerini Word’ün bir parçası gibi kullanmanıza olanak sağlamaktadır. İster EndNote içindeki “insert citation”, ister word’deki EndNote tabında bulunan insert citation listesindeki “insert selected citation” sekmesi ile ilgili referans için atıf yapılabilir.
Resim ve Grafik Ekleme:
EndNote kütüphanenizde referansınızın imaj ve ekli dosya alanında arama yapabilir ve dokümanınıza resim ve grafik dosyaları ekleyebilirsiniz. “Caption” alanı (resim eklendiğinde doğrudan resmin altında veya üstünde görüntülenecektir) resim dosyalarınızı ararken size kolaylık sağlayacaktır. Bu alan resmin ya da dosyanın kısa bir açıklaması için kullanılmaktadır. Word dokümanına “Cite While You Write” özelliği ile EndNote’tan bir resim dosyası eklediğinizde, sayfanızda resmin üstünde ya da altında resim yazısı otomatik olarak görüntülenecektir.
EndNote Web:
EndNote Web, web tabanlı bibliyografya arama ve makale yazımını kolaylaştıran bir bibliyografya aracıdır. EndNote’ta bulunan kapsamlı özelliklere ve esnekliğe ihtiyaç duymayan; ancak profesyonel rapor, makale ve tez hazırlayan üniversite öğrencileri için tavsiye edilmektedir. EndNote ile entegre olarak kullanılabilmek mümkündür. EndNote Web ile Pubmed, ISI Web of Knowledge gibi farklı online kaynaklarda referans kaydı arayabilir ve doğrudan veya metin dosyası olarak kaydedip EndNote Web kütüphanenize aktarabilirsiniz. EndNote Web hesabınıza her yerden ulaşabildiğiniz için kayıtlarınıza da ulaşabilirsiniz. EndNote'ta olduğu gibi referanslarınızı gruplayabilir, word de makalenizi hazırlarken “Cite While You Write” özelliği ile atıf yapabilir, EndNote ve EndNote Web kütüphanelerinde bulunan referans kayıtlarınızı iki uygulama arasında kolaylıkla taşıyabilirsiniz. EndNote Web’de kullanıcı hesabı oluşturmak için www.myendnoteweb.com adresinden kayıt işleminizi gerçekleştirebilirsiniz.