Skip to Main Content

2023'e Doğru Türkiye'de Üniversite Kütüphaneleri: Mevcut Durum, Sorunlar, Çözüm Yolları, Standartlar: Ekler

6. Ekler



EK-1. Bilgiye Erişim ve Araştırma Yöntemleri Dersi

 

Bilgiye Erişim ve Araştırma Yöntemleri Dersi Haftalık Ders Konuları

 

Dersin Amacı:

Bu derste basılı ve elektronik ortamda bulunan bilgi kaynaklarını tanıma, araştırma ve bu kaynaklara erişim üzerinde durulmaktadır. Bilimsel araştırma süreci, temel araştırma yöntemleri ve akademik yazım teknikleri incelenmektedir. Bu çerçevede konu seçimi, literatür araştırması, kaynakların değerlendirilmesi, kaynak gösterme ve araştırmanın yazılması konuları ele alınacaktır.

 

Dersin Hedefleri:

1)       Bilimsel araştırma süreci ve yöntemleri hakkında bilgi vermek.

2)       Basılı ve elektronik ortamda bulunan belirli bir konudaki (hukuk, tıp, mühendislik, vb.) bilgi kaynaklarını tanıma, etkin biçimde erişme ve kullanma.

3)       Öğrencilerin geleneksel ve e- kütüphane sisteminin kullanımını geliştirme.

4)       Pratik uygulamalar ile belirli bir konuda (hukuk, tıp, mühendislik, vb.) literatürü tüketme yetkinliğini kazandırma.

5)       Bilimsel yazım tekniğini geliştirmek ve bilimsel etik konusunda farkındalık oluşturmak.

Haftalık ders konuları

Hafta

Ders

Ders içeriği

1. Hafta

Ders hakkında temel bilgiler

Dersin içeriği, amaç ve çıktıları, işlenişi

Bilgiye erişim ve araştırma yöntemlerinin önemi

2. Hafta

Bilgi, bilgi kaynakları ve bilgi merkezleri

Bilginin tanımı ve türleri

Bilgi kaynağı ve türleri

Bilgi kaynaklarının bulunduğu merkezler

3. Hafta

Bilgiye erişim stratejileri

Bilgi arama için etkin bir strateji geliştirilmesi

Anahtar kelime oluşturma

Boolean İşleçleri

Araştırmanın formüle edilmesi

4. hafta

Belirli bir alanda (hukuk, tıp, mühendislik, vb.) Türkçe içerikli/Türkiye’deki bilgi kaynakları

Referans / Danışma kaynakları

E-dergi veri tabanları

E-kitap veri tabanları

Konusal veri tabanları

Tez veri tabanları

Online kataloglar

Ulusal toplu katalog

Açık erişimli e-kaynaklar

5. Hafta

 

Belirli bir alanda (hukuk, tıp, mühendislik, vb.) Türkçe içerikli/Türkiye’deki bilgi kaynakları ilgili pratik çalışmalar

Referans / Danışma kaynakları

E-dergi veri tabanları

E-kitap veri tabanları

Konusal veri tabanları

Tez veri tabanları

Online kataloglar

Ulusal toplu katalog

Açık erişimli e-kaynaklar

6. Hafta

 

Belirli bir alanda (hukuk, tıp, mühendislik, vb.) uluslararası bilgi kaynakları

Referans / Danışma kaynakları

E-dergi veri tabanları

E-kitap veri tabanları

Konusal veri tabanları

Tez veri tabanları

Online kataloglar

Ulusal toplu katalog

Açık erişimli e-kaynaklar

7. Hafta

Belirli bir alanda (hukuk, tıp, mühendislik, vb.) uluslararası bilgi kaynakları ile ilgili pratik çalışmalar

Referans / Danışma kaynakları

E-dergi veri tabanları

E-kitap veri tabanları

Konusal veri tabanları

Tez veri tabanları

Online kataloglar

Keşif araçları

Uluslararası toplu kataloglar

Açık erişimli e-kaynaklar

8. Hafta

Proje (Vize yerine)

 

9. Hafta

Web ortamındaki kaynakların değerlendirilmesi

Internet

Akademik internet kaynakları

Web kaynaklarının değerlendirilmesi

10. Hafta

Bilimsel yazının aşamaları ve bölümleri

Konu seçimi,  geçici plan hazırlama, kaynakların okunup değerlendirilmesi, eleştirel okuma, yazma

Başlık, öz, içindekiler, kısaltmalar, giriş, metin, sonuç, kaynakça

11. Hafta

Alıntı yapma ve kaynakça hazırlama

Metin aktarmaları, doğrudan ve dolaylı aktarma, dipnotlarda kullanılan kısaltmalar ve kaynakça hazırlama

12. Hafta

Bilimsel etik, intihal

Bilimsel yazımda kullanılan programlar

 

Bilimsel etik ve intihal

Bilimsel yazıda kullanılan yazım programları

Alıntı yapma ve kaynakça oluşturma yazılımları

13. Hafta

Pratik çalışma

 

Hataları gözlemleyerek yazmayı öğrenme,

Genel değerlendirme

14. Hafta

Final Sınavı

 

 

Ders işleme yöntemi:

Öğrenci başarısının değerlendirilmesi

Konu anlatımı

Derse katılım        : %10

Davetli konuşmacılar

Quiz 1                  : %  7

Pratik çalışmalar

Quiz 2                  : %  8

 

Proje                    : %35

Ders Kredisi: 2

Final                     : %40

Temel ve yardımcı kaynaklar

AKKOYUNLU, B., (2008). Bilgi okuryazarlığı ve yaşam boyu bilgi okuryazarlığı öğrenme. 8th International Educational Technology Conference (IETC2008), 6-9 Mayıs 2008. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.

BAL, H. (2012). Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri. Isparta, Süleyman Demirel Üniversitesi.

COPUS, J. (2009). Brilliant writing tips for students. Hampshire, Palgrave Macmillan.

DAN, K. (2014). How the language really works: the fundamentals of critical reading and effective writing. [Erişim adresi:  http://www.criticalreading.com/].

DAY, R.A. (1996). Bilimsel bir makale nasıl yazılır ve yayımlanır?. Çeviren G. AŞKAR ALTAY. Ankara: TÜBİTAK.  [Erişim adresi: http://www.wadsworth.com/cgi-wadsworth/course_products_ wp.pl?fid=M2& discipline_number=25&product_isbn_issn=0534574742].

GAUNT, J., MORGAN, N., SOMERS, R., SOPER, R., SWAIN, E. (2009). Handbook for information literacy teaching (HILT). Cardiff University, University Library Service. [Erişim adresi: http://www.cardiff.ac.uk/insrv/educationandtraining/infolit/hilt/HILT%202011%20-%20FINAL.pdf].

GODFREY, J. (2010). Reading and making notes. Basingstoke, Palgrave Macmillan.

GODWIN, J. (2009). Planning your essay. Basingstoke, Palgrave Macmillan.

GÖZLER, K. (2013). Örnekleriyle usulsüz alıntı sorunu. Bursa.

Indiana University, Plagiarism : what It is and how to recognize and avoid It.
[Erişim Adresi:http://www.indiana.edu/~wts/pamphlets/plagiarism.shtml. Erişim Tarihi: 2014].

KARASAR, N. (1994). Bilimsel araştırma yöntemi : kavramlar, ilkeler, teknikler. 7. bs., Ankara: 3A Araştırma Eğitim, Danışmanlık Ltd. Şti. 

YONGALIK, A., KARAYALÇIN, Y. (2008). Hukukda öğretim ‐ kaynaklar ‐ metod problem çözme. Ankara, Banka ve Ticaret Hukuku Araştırma Enstitüsü.

KARPUZ, B. (2009). Araştırma yöntem ve stratejileri. Editör S. ÇELİK. İstanbul, Hiperlink Yayınları.

KURBANOĞLU, S. (2004). Kaynak gösterme el kitabı. Ankara, ÜNAK.

POLAT, C.,  ODABAŞ, H. (2008). Bilgi toplumunda yaşam boyu öğrenmenin anahtarı : bilgi okuryazarlığı. Küreselleşme, Demokratikleşme ve Türkiye Uluslararası Sempozyumu Bildiri Kitabı, içinde Antalya (Turkey), 27-30 March 2008.

SEYİDOĞLU, H. (2009). Bilimsel araştırma ve yazma el kitabı. Geliştirilmiş 10. bs. İstanbul, Güzem Yayıncılık.

ŞENGEL, D.  (2002). İstanbul Bilgi University guide to writing academic papers and dissertations. İstanbul,  İstanbul Bilgi University. [Erişim adresi: http://library.bilgi.edu.tr/screens/ebooks. html].

UÇAK, N.Ö. BİRİNCİ, H.G. (2008). Bilimsel etik ve intihal. Türk Kütüphaneciliği, 22, (2), 187‐204.ss.

 

Örnek Ders Taslakları

1)       Üniversitelerde Kütüphane Merkezli Bilgi Okuryazarlığı, Örnek Ders taslağı, Coşkun Polat [Erişim adresi: http://eprints.rclis.org/7479/1/TEZ-KOPYA.pdf].

2)       Araştırma Yöntemleri ve Hukuk Bilgi Kaynaklarına Erişim, İstanbul Bilgi Üniversitesi Hukuk Fakültesi, Sami Çukadar ve Kerem Kahvecioğlu.

3)       Hukukî Araştırma Yöntemleri Dersi, Yeditepe Üniversitesi, Erhan Adal.

4)       Bilgi Kaynakları Dersi, Başkent Üniversitesi İletişim Fakültesi, Mustafa Sağsan.

Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Yaşar Tonta. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü. [Erişim adresi:   http://www.acikders.org.tr/ course/view.php?id=80].

EK-2. Üniversite Kütüphaneleri İçin Koleksiyon, Bina ve Personel Standartları



EK-2. Üniversite Kütüphaneleri İçin Koleksiyon, Bina ve Personel Standartları


EK-3. Üniversite Kütüphaneleri İçin Bütçe Standartları: 2013 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu ve Gerçekleşme Ödeneklerine Göre (TL)



EK-3. Üniversite Kütüphaneleri İçin Bütçe Standartları: 2013 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu ve Gerçekleşme Ödeneklerine Göre (TL)